fredag 20. mars 2009

medietilbud for unge mellom 16-20år

Slik som tittelen sier, så skal jeg gå igjennom noen medietilbud som finnes for oss mellom 16 og 20.

Største mediet (i mine øyne) er TV. Hva slags tv-programmer er designet spesielt til oss unge? Vi har disse dramafylte seriene som TvNorges One Tree Hill, Ugly Betty og Gossip Girl. Disse tre er veldig populære blant ungdommer (Spesielt One Tree Hill og Gossip Girl. Ugly Betty er mer for min fornøyelse). Hva er det ved disse seriene som egentlig gjør at ungdommer liker det? Heldigvis kan jeg snakke for ungdommene på dette stadet, siden jeg ser på det selv.

For det første, her får vi sjansen til å gjemme oss i en underholdende, og relativt interessant verden, fyllt av dramatiske hendelser vi ikke helt ville ha opplevd selv. Sjansen å "oppleve" det, uten å virkelig oppleve det.
For det andre, det er noe å gjøre hvis man kjeder seg.
For det tredje, så er karakterene designet for ungdommer. Hvordan? De er utrolig attraktive, nesten perfekte og de gjør ting som gjør deg så uhyrlige sjalu at du blir nesten gal. Hvorfor vi faller for det, er egentlig ganske utrolig.

Internett. Dette er et ganske genial medie, for ungdommer. Ulemper finnes det mange av her, siden man nå kan gjemme seg bak en pc-skjerm, som åpner mulighetene for mye rart. For eksempel, er det mange som tar mobbingen til pcen fordi det er lettere å si ting til folk, når man ikke trenger å faktisk se personen man snakker med. Men internett er faktisk ikke bare for ungdommer, til og med moren min henger der (hallo, facebook). Men mest, ungdommer.

Mobil har blitt et ganske stort medietilbud, ikke bare til unge, men også voksne. Men går du rundt på gata så ser du for det meste 16 til 20 åringer som løper rundt, helt oppslukt i mobilen. Jeg kan ikke telle antall ganger jeg har gått på personer som har vært mer opptatt av mobilen sin enn hvor de går. Jeg har ei venninne som sender opptill 200-300 smser hver dag, og da kan du tenke deg hvor ofte hu sitter med mobilen sin. Mobil er greit for unge, fordi da får man kontakt med alle til alle tider, og det er viktig. Kommunikasjon i ungdomstiden er viktig, er det ikke?

Så til slutt har jeg et par spørsmål til deg.
Hva gjør du på internett, og hva slags sider interesserer deg?
Hva er yndlingsserien din, og hvorfor? Hva går den ut på? Hvilken kanal går den på? Hva er yndlingskanalen din?
Hvor ofte sitter du med mobilen, og MÅ du ha den med når du går hjemmefra?

OK, den siste var fem spørsmål, på en linje. Men det funker :) Så kommenter innlegget med dine svar, slik at jeg får sammenlignet litt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar