fredag 13. mars 2009

Sikkerhet på internett

Husker du første gangen du skulle lure deg ut på nettet, og mamma fortalte deg at du aldri skulle gi ut noen personlige detaljer, slik som navn, nummer osv? Vel, jeg vet det er en stund siden men de reglene gjelder faktisk enda. Det finnes til og med egne (lignende) regler for bloggere. Jeg presenterer til deg, et utdrag av "Nettvettregler for bloggere"

Vær oppmerksom på at informasjon du legger ut i utgangspunktet vil ligge der i all evighet. Tenk derfor over om det du legger ut er noe du kanskje vil angre på siden.

Husk at blogger er underlagt de samme grensene for ytringsfrihet som alle andre offentlige ytringer. Publisering av opplysninger eller bilder av gjenkjennelige personer krever i utgangspunktet samtykke etter reglene i personopplysningsloven.
Nå har jeg et lite spørsmål til deg. Bruker du disse? Jeg har sett flere bloggere som ikke helt tenker over hva de legger ut, eller hva slags informasjon de har lagret inne både på linken sin og profilen. For eksempel, å ta hele navnet sitt i blogglinken er ikke så veldig lurt. Du skulle bare visst vhor mange rare folk det finnes på nett.
Så vær forsiktig. Vær varsom. Bruk NETTVETT!
les mer om nettvett på nettvett.no

4 kommentarer:

  1. Flink du er Lisbet. Sikkerhet på internett er noe alle burde ta hensyn til! Spesielt nå som internettet har blitt så utbredt at barn på 10 år er aktive medlemmer. De tenker at internettet ikke er farlig fordi de tror folk på den andre siden forteller sannheten og er gode.

    Fortsett:D

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner folk som absolutt ikke tenker nettvett, og det provoserer meg. Selv tror jeg at jeg er ganske flink, men jeg har sikkert krysset linja en del ganger jeg og :)

    SvarSlett
  3. Andrè, jeg kjenner noen selv. Det er nesten litt skummelt, men likevel tenker jeg ikke selv over det så mye når jeg krysser grensa. Det er kanskje noe vi alle burde begynne å tenke litt mere på?

    SvarSlett
  4. Ja, jeg tror egentlig det. Men, det er jo litt kjedelig og. Det er jo morsommere å si det man har lyst til. Jeg liker ikke konsekvenser :)

    SvarSlett