fredag 13. mars 2009

Markedskommunikasjon/Journalistikk

man kan si at Markedskommunikasjon og Journalistikk er ganske like.. eller kan man det?

Journalistikk blir definert som "et forsøk på å si noe om virkeligheten, fritt velge kilder, kryssjekke kilder, gjengi stoffet nøytralt og saklig, samt følge pressens etiske regler."

Markedskommunikasjon blir definert som "strategier som kommuniserer i en kommersiell hensikt og som er laget eller presentert for å virke salgsfremmende. Markedskommunikasjon er betalt av en identifiserbar avsender."
(Kursiv tekst hentet fra boka "Mediekommunikasjon 2")

Hørtes kanskje ikke så likt ut? Nei, til og med navnene er jo helt ulike. Altså, markedskommunikasjon er mer reklame og PR, mens journalistikk skal hente inn NYHETER. FAKTA. Markedskommunikasjon burde vel være bygd opp av fakta, man kan ikke selge produkter ved hjelp av løgn, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener. Så den store forskjellen er "Forholdet til kildene" som boken forteller oss.
Men hva betyr det?
Det vil si at i journalistikk, som fortalt lengere opp, har man fri tilgang til kilder, men kildene skal ikke kunne påvirke innholdet. Mens i Markedskommunikasjon er det nettopp kildene som styrer innholdet.
Hva er den største likheten mellom markedskommunikasjon og journalistikk? Diskuter med meg! Hva mener
DU?! Fortell meg gjerne i en kommentar :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar