fredag 17. april 2009

"person med en annen etnisk bakgrunn.."

Når du ser en person med en annen etnisk bakgrunn i media, hva er det som oftest om da? Det er enten to ting. først så er det nesten alltid noe kriminelt. Nesten alltid. Man kan nesten ikke unngå at det er en artikkel om at en "person med annen etnisk bakgrunn voldtok en 15 åring". Hvorfor er det slikt at hvis det er en innvandrer som gjør slike kriminelle ting at det blir blåst opp mye mer enn hvis nordmenn gjør det? Vertfall slik jeg har fått inntrykk av. En person jeg vet om som medier har hatt veldig stor innflytelse på er mormoren min. Hun sitter langt oppe i nord-norge og får all informasjon om det som skjer i Oslo, og hun tror da at all kriminalitet i Norge foregår pga innvandrere. Jeg prøver å fortelle henne at det er nordmenn som også gjør disse forbrytningene. Men hun nekter å høre, fordi det er faktisk bare innvandrere sin skyld.

Hvor er egentlig logikken? Det er vel ikke den etniske bakgrunnen som tells når det gjelder kriminalitet, det er faktisk selve overgrepet, eller ranet eller hva som har skjedd. Hjelper det oss noe særlig hvis en "norsk-pakistaner" har voldtatt en jente? Selv tror jeg at begge parter gjør mye dumt, men vi trenger ikke trekke ut en spesiell gruppe mennesker. Samme sørern hvilken religion den personen tilhørte, a crime is a crime. Jeg vet ikke, kanskje jeg er veldig biased med tanke på at jeg prøver å være så lite rasist som mulig? Har ikke lyst til å ende opp som mormor og pappa.

Hva syns du om medias vinkling av personer med etniske bakgrunn når det gjelder kriminalitet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar